دیگ روغن داغ به عنوان یک تجهیزات مهم در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های فولاد و سایر صنایع استفاده می‌شود. این دیگ‌ها با ایجاد شرایط مناسب برای تولید و نگهداری روغن‌های داغ، به عملکرد بهینه و ایمنی فرآیندهای صنعتی کمک می‌کنند.

دیگ روغن داغ چیست؟

بویلر های روغن داغ دستگاه‌هایی هستند که روغن حرارتی درون آن ها به وسیله ی مشعل و با فشار و دمای مورد نظر رسیده و از این دیدگاه ها در صنایع مختلف استفاده می‌ کنند. روغن داغ ها برای استفاده در صنایعی که دمای بالاتر از دیگ آب داغ و دیگ بخار نیاز دارند بهره می‌ برند. دیگ های روغن داغ به صورت افقی، سه پاس و دو پاس موجود می باشند. این دستگاه در صنایع متفاوتی به کار می ‌روند که برای انتقال حرارت و گرما تا حداکثر دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد در فشار پایین استفاده می شود. ظرفیت آن ها بین k 300.000 kcal/hr  تا  4.000.000 kcal/hr  می باشد.

همه ی جوشکاری ها به صورت زیر پودری توسط جوشکاران مجرب که دارای گواهینامه انجام این کار هستند صورت گرفته و در مراحل متفاوت، تحت آزمون های UT و VT قرار می گیرند تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود. جوش های نفوذی و پاس تکمیلی الکترود های مصرفی از نوع E7018 و E6010 می باشد. همه ی خطوط جوش تحت فشار آزمایش های غیر مخرب گذاشته شده و در نهایت با فشار یک و نیم برابر در مورد تست هیدرواستاتیک قرار خواهند گرفت که این آزمایش های غیر مخرب شامل رادیوگرافی RF، آلتراسونیک UT و مایع نافذ MT می‌ باشند.

انواع دیگ روغن داغ در آسیا بویلر

بویلر روغنداغ ۱۰۰ هزار کیلو کالری

دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ

مشخصات:

  • جنس فولادی
  • عایق پشمه سنگ
  • روکش استیل
  • دارای مشعل،پمپ،درجه،تابلو،ترموستات
  • دارای۳سال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش.
  • خرید بدون واسطه.
  • نصب رایگان در تهران
  • ارسال به تمام نقاط کشور

دیگ روغنداغ ۴۰۰ کیلو کالری

دیگ روغن

لوازم جانبی برای پکیج روغن داغ را بشناسید:

  • اول، پمپ روغن داغ.
  • دوم، کلکتورهای مسیر رفت و برگشت.
  • سوم، سنسورهایPT100 .
  • چهارم، نشان دهنده فشار سیستم یا همان مانومتر.
  • پنجم، نشان دهنده دمای سیستم یا همان ترمومتر.
  • ششم، شیر های خروجی و ورودی روغن.
  • هفتم، مشعل های اتوماتیک استاندارد که به انتخاب مشتری می‌تواند به گازوئیل، گاز و یا دوگانه سوز باشد.
  • هشتم، دستگاه پمپ سیرکوله که متناسب با ظرفیت دیگ طراحی می ‌شود.
  • نهم، سوئیچ که جهت تنظیم فشار روغن قرار می‌ گیرد.
  • دهم، ترموستات دیجیتالی برای تنظیم کردن حرارت روغن استفاده می شود.
  • یازدهم، الکترو پمپ دنده ای که جهت تزریق روغن به سیستم کاربرد دارد.
  • دوازدهم، وجود یک صافی مخصوص با توری استیل که در مسیر برگشت روغن قرار می گیرد.
  • سیزدهم، مانومتر روغن که استیل بوده و برای فشار سیستم رفت و برگشت روغن داغ تعبیه شده است.
  • چهاردهم، ترمومتر اروپایی غلاف که تمام استیل بوده و برای حرارت سیستم رفت و برگشت روغن داغ جایگذاری شده است.
  • پانزدهم، لرزه گیر آکاردئونی استیل ۳۰۴ که برای جلوگیری لوله ها از پمپ سیرکوله روغن داغ به کار می رود.

مزیت های استفاده از دیگ روغن داغ چیست؟

  • اول، ایجاد کردن دمای حرارتی بالا در فشار پایین.
  • دوم، راهبری آسان و نیاز به نگهداری کمتر نگهداری و شستشوی دیگ روغن داغ.
  • سوم، عدم رسوب گیری یا حتی فرسایش یافتن لوله ها و کویل ها.
  • چهارم، بدون هیچ گونه خوردگی به علت ساختار شیمیایی روغن.
  • پنجم، احتمال انفجار دیگ.
  • ششم، قابل راه اندازی و نصب در فضاهای ساده.
  • هفتم، اپراتوری و راهبری آسان.
  • هشتم، امکان خارج شدن کامل محصولات احتراق و بالا رفتن طول عمر مفید بویلر یا دیگ.

همچنین باید ذکر کرد که در برخی از مکان ‌ها می ‌توان به جای دیگ بخار از دیگ روغن داغ استفاده نمود. از جمله مشخصات فنی بویلر روغن داغ می توان به عوامل زیر اشاره کرد.

این بویلر ها دارای دو نوع مشخصات فنی عمومی و اختصاصی بوده که در مشخصات فنی عمومی اصولی که در تهیه و تولید دیگ ها رعایت می‌ شود، تمامی آن ها با همه ظرفیت ها به طور یکسان به صورت کامل رعایت خواهد شد. برای مثال جنس ورق ها، جنس لوله ها، نوع عایق، نوع پوشش، کاور، اتصالات نصب شده بر روی بویلر و غیره.

در مشخصات فنی اختصاصی مواردی ذکر می ‌شود که منحصراً مربوط به همان دستگاه تولید شده بوده و امکان دارد در دستگاه های دیگر متغیر باشد. برای مثال وزن دستگاه، ابعاد دستگاه، تجهیزاتی که بر روی دستگاه نصب شده مانند الکترو پمپ، روغن داغ، تابلو، برق تجهیزات کنترلی و غیره. همچنین در این مورد می توان به ضخامت ورق ها، سایز عدسی ها و موارد دیگر که با ظرفیت مشخص دستگاه تولید می‌ شود، اشاره نمود.

احتیاط:

در دیگ روغن داغ ایمنی در محیط کار لازمه شروع آن بوده و از جمله اولویت ‌های غیر قابل انکار به شمار می‌ رود. در دیگ های روغن داغ به علت دمای بالای روغن، مبحث ایمنی دارای اهمیت زیادی بوده و هرگونه بی توجهی باعث ایجاد آتش سوزی های شدید، ایجاد صدمات جانی و همچنین خسارت های مالی زیاد خواهد شد.

در زمان تولید بویلر های روغن داغ باید از مواد اولیه و ابزار های باکیفیت استفاده نمایید. استفاده کردن از لوله های غیر آتشخوار یا درز دار، به هیچ عنوان مجاز نبوده و همچنین ورق های مصرفی باید طبق استاندارد از نوع آتشخوار 17mn4 باشند. استفاده کردن از ورق ها و لوله هایی که ضخامت کمتر از حد مجاز دارند، باعث کم شدن طول عمر بویلر شده و دارای خطرات زیادی هستند. دیگ ها باید به سیستم کنترل مجهز بوده و با تجهیزات با کیفیت تولید شوند تا در صورت بروز هر مشکلی مانند بالا رفتن دمای روغن بیش از اندازه یا عدم چرخش روغن به صورت خودکار قطع شده، به صورت خودکار مشعل را قطع کرده و از ادامه کار بویلر جلوگیری نماید.

ساختمان دیگ های روغن داغ به چه صورت است؟

اول، شل یا بدنه اصلی.

دوم، شل درونی یا بدنه بیرونی.

سوم، کویل های حرارتی.

چهارم، درب اصلی.

پنجم، در پشت.

ششم، دودکش.

هفتم، کلکتورهای رفت و برگشت.

هشتم، تجهیزات جانبی.

دیگ روغن داغ

روش های روغن داغ و راهنمای استفاده از آن ها:

  • اول، پیش از هر چیزی باید اپراتور شما آموزش دیده و با تجربه باشد.
  • دوم، پیش از انجام کار با دستگاه باید دستورالعمل تولید کننده آن را مطالعه کرد.
  • سوم، به علت حرارت بالایی که روغن ها در سیستم دارند، از عدم نشتی لوله کشی ها اطمینان پیدا کنید.
  • چهارم، در قسمت‌های تابلو برق و سنسورهای موجود بر روی دستگاه دستکاری نکنید.
  • پنجم، از وجود روغن در سیستم و بویلر اطمینان پیدا کنید.
  • ششم در مسیر لوله کشی از صافی روغن و لرزه گیر استفاده کنید.
  • هفتم، در زمان کار با بویلر روغن داغ از کارکرد درست پمپ روغن داغ اطمینان پیدا کنید.
  • هشتم، جهت بازدهی بیشتر و در صورت نیاز از روش های شستشوی دیگ کمک بگیرید.

موارد استفاده از دیگ روغن داغ:

  • اول، در صنایع قیر: به جهت آسفالت، ایزوگام، گرمایش استخر، روان ‌سازی و گرم نمودن مواد نفتی، سنگین در مخازن بزرگ.
  • دوم، در صنایع چوب: تولید و خشک کردن ورقه های چوبی، نئوپان و ام دی اف.
  • سوم، در صنایع نساجی: گرمایش ماشین آلات رنگرزی.
  • چهارم در صنایع شیمیایی: گرمایش اتوکلاو و راکتورهای مواد شیمیایی.
  • پنجم، در صنایع غذایی خط تولید چیپس، تولید نبات و آبنبات، سرخ کردنی ها و کارخانه جات تولید روغن گیاهی.
  • ششم، در صنایع تولید چرم.
  • هفتم، در صنایع سیمان.
  • هشتم، در صنایع روغن موتور.

از جمله مزایا و ویژگی های بویلر داغ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول، استفاده از رینگ ناودانی در ساخت درب برای جلوگیری کردن از تغییر شکل بویلر.
  • دوم، استفاده کردن از فولاد های نسوز در جداکننده های مسیر های حرارتی داخل کوئل ها.
  • سوم، رعایت الزامات استاندارد با توجه به دمای کارکرد بالای دستگاه.
  • چهارم، عدم استفاده از جرم های نسوز و بتن در عایقکاری ها.
  • پنجم، راندمان قابل‌توجه ۸۵ درصدی.
  • ششم، توانایی کار کرد تا دمای ۳۵۰ درجه سانتیگراد.
  • هفتم، بالا بودن سطح ایمنی سیستم.
  • هشتم، کم شدن هزینه پمپاژ به علت افت فشار کم در مسیر روغن.
  • نهم، نگهداری و بهره برداری آسان.

از جمله مشخصات کلی بویلر روغن داغ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اول، سوخت مصرفی بویلر روغن داغ، گاز طبیعی و گازوئیل می باشد.
  • دوم، برق مورد نظر آن ۵۰ هرتز و ۳۸۰ ولت است.
  • سوم، طراحی  ۴۷۵۴ DIN .
  • چهارم، ظرفیت بین ۱۰۰۰۰۰_۶۳۰۰۰۰۰Kcal/hr

معرفی بویلر های روغن داغ در سیستم های گرمایشی:

به طور معمول از آب و بخار به عنوان حامل گرما و سیال استفاده می‌ کنند. اما در دمای بالا با بخار آب، این عمل مقرون به صرفه نخواهد بود و همچنین فاقد ضریب ایمنی بالا است. به همین جهت در کاربری ‌های دمای بالا از گرمایش نفت خام، گرمایش گاز طبیعی و گرمایش غیر مستقیم با بخار استفاده می کنند. برای مثال روغن داغ برای انتقال گرما به کار برده خواهد شد.

روغن داغ ها تا دمای ۳۰۰ درجه در فشاری کار کرده و جهت دستیابی به آن دما به وسیله ی سیال آب و بخار نیاز به فشار کاری معادل با ۸۵ بار خواهند بود. علاوه بر فشار های کاری پایین تر از روغن داغ و آب و بخار استفاده شده در زمان‌ های بالا، مزایای زیاد دیگری نیز دارد از جمله:

  • اول، حجم کوچک.
  • دوم، صرفه جویی در مصرف سوخت.
  • سوم، قابلیت نصب و راه اندازی در فضای ساده.
  • چهارم، راهبری و اپراتوری.
  • پنجم، ظرفیت حرارتی نامحدود.
  • ششم، جلوگیری از وجود خطرِ خوردگی و صدماتی که از انجماد ناشی می ‌شود.
  • هفتم، عدم اتلاف شدن حرارت از طریق چگالش.
  • هشتم، نیاز به عملیات مقدماتی آب تغذیه.
  • نهم، زمان کمتر جهت رسیدن به دمای مورد نظر در مقایسه با بویلر های بخار.

درباره ی مزایا و مشخصات فنی بویلر روغن داغ بیشتر بدانید:

  • اول، در بویلر های روغن داغ از فایبرسرامیک استفاده می شود که با دانسیته 128kg/m3  با ضخامت 100mm در عایق‌کاری بدنه اصلی و درب‌ ها به کار می رود.
  • دوم، استفاده از رینگ ناودانی در ساخت درب برای جلوگیری از تغییر شکل آن.
  • سوم، استفاده از فولاد های نسوز در جدا کننده ‌های مسیر های حرارتی داخل کوئل ‌ها.
  • چهارم، رعایت الزامات استاندارد NFPA  با توجه به دمای کارکرد بالای دستگاه بویلر روغن داغ.
  • پنجم، عدم استفاده از بتن و جرم ‌های نسوز در عایق‌ کاری ‌ها.
  • ششم، توانایی تحمل شوک حرارتی که از تفاوت دمایی روغن ورودی و خروجی تا 50 درجه سانتیگراد ایجاد می گردد.
    هفتم، راندمان کار بالا،  یعنی 85%.
  • هشتم، توانایی کارکرد تا دمای 350 درجه سانتیگراد.
  • نهم، ایمنی بالای سیستم بویلر روغن داغ.
  • دهم، کاهش هزینه پمپاژ به علت پایین رفتن فشار در مسیر روغن.
  • یازدهم، نگهداری و بهره‌ برداری آسان.
  • دوازدهم، استفاده از تجهیزات کنترلی بسیار دقیق تولید کشورهای اروپایی.
  • سیزدهم، بالا بودن ضریب اطمینان در طراحی بدنه و اجزای داخلی، همچنین داشتن زیبایی ضمن رعایت استحکام بالا.
  • چهاردهم، نصب رکوپراتور در مسیر گاز های خروجی از دودکش امکان پذیر خواهد بود. این کار برای پیش گرم کردن هوای ورودی به مشعل و بالا رفتن راندمان بوده که در بویلر های روغن داغ به صورت یک آپشن وجود خواهد داشت.

کوره یا همان دیگ روغن داغ چیست؟

دیگ روغن داغ، بویلر روغن داغ و یا هیتر روغن داغ دستگاهی است که جهت انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل)  به کار می رود. در این دیگ ها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم، گرمای گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش انتقال می یابد و موجب افزایش دمای آن می شود. دیگ یا بویلر روغن داغ باید طوری طراحی و تولید شود که انتقال حرارت در سه پاس کامل حرارتی بین روغن و گازهای حاصل از احتراق صورت گیرد. افزایش سطح انتقال حرارت در هیتر روغن داغ باعث استفاده بیشتر از انرژی و کاهش مصرف سوخت می شود.

در دیگ های روغن داغ باید حرارت به طور یکنواخت به روغن حرارتی که در کویل های حرارتی مارپیچ در حال حرکت و سیرکولاسیون می باشد انتقال داده شود. هرگونه حرارت غیر یکنواخت و بیش از اندازه یا توقف حرکت روغن در مسیر کویل حرارتی باعث افزایش دمای روغن شده و در صورتی که دمای روغن به بیش از حداکثر دمای کاری مجاز آن افزایش یابد به سرعت باعث اکسیداسیون روغن و تشکیل لجن یا کک در سیستم و اسیدی شدن روغن می شود که در عمل در فاصله زمانی کوتاهی سیستم را از کار می اندازد.

دیگ روغن داغ

لازم به توضیح است که با توجه به دمای کار بالا در بویلر های روغن داغ رعایت اصول ایمنی در طراحی و ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرگونه بی توجهی به پیچیدگی های فنی و اصول ایمنی آن می تواند باعث ایجاد صدمات جانی و خسارات های مالی فراوانی شود. متاسفانه تاکنون هیچگونه استاندارد ملی و اجباری جهت هیتر روغن داغ تدوین نگردیده است. بنابراین تولیدکنندگان معتبر معمولا با استفاده از اصول فنی ارائه شده در استاندارد آلمان به شماره DIN4754  نسبت به طراحی و تولید آن اقدام می نمایند.

بویلر روغن داغ چیست؟

بویلر روغن داغ که با نام هیتر روغن داغ  نیز شناخته می‌شود، به عنوان دستگاهی برای انتقال حرارت از سیالی به سیال دیگر استفاده می ‌شود. در این دستگاه، می ‌توان در فشارهای پایین به دماهای بالا دست پیدا کرد. بنابراین، با توجه به این موضوع و افزایش سطح انتقال حرارت، از انرژی بیشتری می ‌توان استفاده کرد، اما در عین حال، مصرف سوخت در این فرایند کاهش پیدا می ‌کند. آب و بخار به عنوان حامل ‌های گرما در سیستم‌ های گرمایشی شناخته می شوند و از آنجایی که در دماهای بالا، به فشار مناسب هم نیاز بوده و از گزینه ‌های مهم و اساسی محسوب می ‌شود.

در دیگ روغن داغ از روغن مخصوصی استفاده شده که به عنوان جایگزینی برای آب و بخار به کار می ‌رود. به همین منظور، دستیابی به 300 درجه سانتیگراد در فشار اتمسفر، امکان پذیر خواهد شد. البته اشاره به این نکته الزامی است که به دلیل خطرات ناشی از آتش سوزی، انفجار گازهای ایجاد شده روغن و استهلاک دستگاه، ساخت بویلر روغن داغ، دارای محدودیت‌ های دما خواهد بود. ضمن اینکه حرارت در این دستگاه باید به طور یکنواخت حرکت کرده و به روغن منتقل شود. در غیر این صورت، هرگونه حرکت یکنواخت افزایش دمای روغن را به دنبال داشته که از معایب آن می‌ توان به اکسیداسیون روغن، تشکیل لجن و اسیدی شدن روغن اشاره کرد و در مدت کوتاهی، دستگاه بویلر روغن داغ از کار می افتد.

بخش‌ های اصلی بویلر روغن داغ:

  • بدنه
  • شبکه ها
  • پِرِشِر سوئیچ ها
  • سوپاپ اطمینان
  • قلاب گیر
  • فلنچ دودکش
  • محفظه دمنده
  • چشم الکتریکی یا فتوسل
  • سکو و نردبان
  • کوره یا آتشخانه
  • لوله آتشخوار یا لوله‌ های دود
  • شاسی
  • بخش ‌های فرعی بویلر روغن داغ
  • مشعل (بویلر)
  • تابلوی برق
  • الکترود کنترل کننده سطح آب
  • دریچه ‌های منهول
  • شیرفلکه نمونه گیری
  • دریچه بازدید شعله
  • الکتروپمپ
  • شیرفلکه اصلی
  • لِوِل کنترل
  • شیرهای آب نما
  • شیرفلکه تخلیه
  • شیر هواگیری
  • درب ها
  • مانومتر

مشعل، یکی از اجزای اصلی بویلر روغن داغ محسوب می‌ شود. اما از بویلر جدا بوده و بعد از ساخت دیگ روی آن نصب می ‌شود. مشعل بویلر روغن داغ، از بخش‌ های ذیر تشکیل می شود:

دیگ روغن داغ

  • _پوسته مشعل، که وظیفه تبدیل سوخت به انرژی را بر عهده دارد.
  • _تاوزل، جهت پاشش سوخت به صورت پودر به کار می‌رود.
  • _وایر، وظیفه این بخش، هدایت برق فشار قوی است.
  • _الکترود یا شمع جرقه، که برای جرقه زدن استفاده می‌شود.
  • _الکترو موتور، برای چرخش پروانه استفاده می‌شود.
  • _فن (پروانه)،این بخش برای هدایت هوا به داخل کوره، کاربرد دارد.
  • _ترانس فشار قوی.
  • _دریچه هوا و بازوی مربوط به آن.

کاربرد کوره روغن داغ:

  • اول، صنایع نساجی: گرم کردن ماشین آلات رنگرزی و کلندرها و خشک کن ها استنسر و ماشین های  شستشو  و خشک کن.
  • دوم، صنایع شیمیایی: گرم كردن اتو كلاوها، صنايع رنگ و جلا و ميكسرها  و راكتورها و ماشين آلات پليمريزاسيون.
  • سوم، صنايع چوب: دستگاه های خشک کن چوب و نئوپان و روكش كردن چوب
  • چهارم، صنایع کاغذ سازی: هود های خشک کن و اتاق های خشک كن و سیلندرهای خشک کن
    پنجم، صنایع غذایی: دستگاه های سرخ کن  و دستگاه های تقطیر و دستگاه های تجزیه چربی
  • ششم، صنایع ترکیبی: دستگاه های پليمريزاسيون و اكسترودرها و كلندرها.
  • هفتم، صنايع قير: مخزن گرم کن میکسر ها  وسپراتورها.
  • هشتم، مصارف متفرقه: تولید بخار به صورت غیر مستقیم و تولید آب گرم  و مبدل حرارتی و گرم کردن  محیط و دستگاه های خنک کننده.

مزایای کوره روغن داغ نسبت به بویلر بخار:

  • _ عدم احتمال انفجار ناشی از تراکم گازهای فشرده.
  • _ ایمنی و اطمینان بیشتر.
  • _ کنترل صحیح دما.
  • _ ساختاری با عمر طولانی تر.
  • _ عدم وجود ضربه های بخار و فلاش بخار.
  • _ کارکرد در شرایط با فشار پایین.
  • _ ایجاد دمای بالا و بالطبع نیاز به سطح حرارتی کمتر.
  • _ عدم نیاز به تجهیزات جهت تصفیه کردن روغن.
  • _ عدم نیاز به سیستم های شیمیایی دوزینگ جهت اصلاح کیفیت شیمیایی روغن.
  • _عدم یخ زدگی در هنگام خاموش بودن دستگاه.
  • _ عدم رسوب گرفتگی و بالطبع افزایش راندمان انتقال حرارت.
  • _ عدم احتمال خوردگی (به علت ساختار شیمایی).
  • _ عدم نیاز به دی ایریتور و تانک کندانس.
  • _ عدم نیاز به بلودان.
  • _ عدم نیاز به خلا شکن- سهولت راهبری و نیاز به نگهداری کمتر.
  • _ عدم وجود تلفات حرارتی ناشی از کندانس و فلاش بخار.
  • _ عدم وجود تله ها ی بخار.
  • _ کارآیی و صحت کارکرد بالا.